Monday, September 16, 2013

Helg

Hejsan hoppsan, då var det dags, igen!

Kära bloggen, sedan sist jag skrev så har det varit helg, och den helgen har jag gjort ganska mycket, trots att det var ganska lite.

På torsdag eftermiddag fick jag ett mail från skolan jag ska läsa franska på här, som sa att jag skulle vara där redan nästa dag för att göra ett oralt prov för att bestämma vilken grupp jag hamnar i. Efter en del om och men, och lite panik, lyckades jag ändå, och var där 30 minuter tidigt. Och vrålhungrig.

Längs gatan upp från metron till skolan fanns det massvis med restauranger, hål i väggen, och bagerier, som jag såklart suktade efter. Men det doftade inte så mycket därifrån, som tur var. Men. Det finns alltid ett män. På själva gatan skolan finns på fann jag: pizza hut, mcdonalds, pizzerior, quick, caféer, indisk mat, japansk mat... och det doftade. Farlig plats att ha skolan på, anser jag. Får hoppas att mina klasskamrater är mer återhållsamma än vad jag är.

Jag hamnade inte i absoluta nybörjargruppen, som tur var, men sånär på. Den 24 är det ett möte för alla aupairer som ska gå på France Langue, som skolan heter,  och den 27 har jag mina två första lektioner! Tisdagar och Onsdagar kommer jag att gå i skolan. På tisdagar slutar jag 11.00, och på fredagar 12.45.

Efter det åt jag, och i brist på annat och en ovilja att direkt åka tillbaka till förorten (åka hela vägen in till Paris och vända direkt, nej nej), så jag satte mig på Starbucks och läste min bok. Då var det Molnfri Bombnatt som jag läste, nu har jag börjat på On The Beach.

Lördag fick jag sovmorgon. Mamma A skjutsade mig till ett Carefour i närheten där en fotograf finns, för mitt buss och skolkort, sedan var det jobb. En tjej (J) som är aupair till en flicka ca 15min bort (gångavstånd) kom över på kvällen, och vi trotsade regnet när vi letade reda på en pizzeria. Där åt vi både pizza, och glass (det var lördag, ändå). Jag tog mint glass, J tog en choklad glass. Mina skor överlevde dock inte riktigt kvällen. Vi försökte se på film, Pitch Perfect, men internet ville sig inte (streama). Istället pratade vi. Saknar min hårddisk som jag dumt glömde hemma...

Söndag var det marknad med pojkarna. M hade 5€ som han fick spendera som han ville, men Y hade redan spenderat sina pengar. Inom 5min hade M hittat en bilbana för 3€, och för resterande 2€ köpte han sockervadd. De ville snabbt hem efter det, med lådan, så det var det. Jag hade gärna gått lite längre. Får hoppas att till nästa marknad att jag är ledig då, så jag kan gå en längre stund.

Men, det var min helg. Inga bilder för jag har inte tagit några!

No comments:

Post a Comment