Sunday, October 13, 2013

In brief....

Nu har det gått alldeles för länge sedan jag uppdaterade sist. Efter ett tag blir det jobbigt att uppdatera, för det är så mycket att skriva om. Till skillnad från i Sverige gör jag riktigt mycket här, och får uppleva många nya saker.

Jag har provat på natt-livet i Paris, milt. Ännu har jag inte gått på någon klubb, men det kanske blir av i November. Resterande Oktober verkar jag jobba helger, och nattklubbarna här har öppet mycket senare än i Sverige. Här börjar de öppna när en hel del klubbar i Sverige börjar stänga. Alltså, att jobba morgonen efter verkar inte vara den mest intelligenta idén.

Skolan började, den med. Har gått två veckor nu, och det är en vecka till innan det är lov! Hela två veckors lov är det. Det går riktigt bra faktiskt, får lära mig väldigt mycket. Innan kände jag att bara jag fick börja på franskan så skulle allting börja falla på plats, och visst är det så! Jag pratar inte mycket, och jag förstår ju långt från allt, men det är många gånger bättre än hur det var vid ankomsten hit. Då var allt gibberish.

Det är mycket att gå här i Paris, jag älskar att efter skolan ta en promenad runt. Skolan ligger inte alls långt ifrån Louvren, det tar kanske 7 minuter att gå ned för avenyn till Louvren. Utanför Louvren går Rue de Rivoli, och parallellt med den går en väldigt fin mindre gata som är fylld med små affärer, restauranger, barer, boulangerie(r), som jag tycker är roligt att gå på. Det går rätt snabbt att komma in till centrum av Paris från skolan.

Men det roligaste är att gå längre sträckor, att ta sig till olika ställen i Paris till fots är verkligen att föredra framför tunnelbanan, men har man bråttom är tunnelbanan fantastisk.

Det är också kul att efter skolan äta, eller fika, med mina klasskamrater. Jag är den som brukar vara rätt så hungrig när skoldagen är till sin ända, så jag brukar äta, inte fika. Eller fika och fika, det är ju inte som man gör i Sverige. Det finns så många valmöjligheter runt skolan, allt från McDonalds, Quick, Chiptole, till lite mer ordentliga restauranger, och "caféer" som är mer som restauranger här i Paris.

Mina föräldrar har planer (om allting tillåter) att komma och hälsa på mig här i Paris i vår, så jag brukar ibland tänka på vad jag skulle visa mina föräldrar, utöver de saker som de vill se (t.ex de kända turistattraktionerna som är häftiga att ha sett). Igår vad jag och J, en aupair som bor nära mig, i Bercy Village vid Cour Saint Emilion metro stationen (konstigt nog inte vid Bercy), och det var så fint där. Det var en trång gå-gata med massor av restauranger, i många olika prisklasser. Vi valde Hippopotamus, vilket är lite mer budget val än resterande restauranger. För att likna det med vad som finns att välja i Sverige så ligger det nära i klass med Fridays, men kanske lite billigare än så.

Vi såg The Butler, en film som alla borde se om de har möjlighet. Den var otroligt bra, och så otroligt rörande film. Se, se, se!

Jag övervägde att lägga in bilder i detta blogginlägg, men jag har inte riktigt det tålamodet för att krångla med det idag.

Så det var en summering av.... en del.

:)

No comments:

Post a Comment