Friday, September 6, 2013

En typisk vardag

Nu när vardagen har kommit igång tänkte jag att jag skulle beskriva den. Vet att en del är nyfikna, men det är svårt att beskriva den om och om igen.

På måndagar, tisdagar, torsdagar, och fredagar går barnen i skolan. Äldsta pojken Y har olika tider varje dag, så ibland kommer han hem vid 16, 16.30, och ibland redan vid klockan 13. Den yngre pojken, M, som snart är 8år, går i skolan fram till 16.30. Vid 11.20 hämtar jag M för lunchen, men vanligtvis kommer de inte ut fören 11.35. Sedan går vi hem, det tar 5min att gå, och jag lagar lunch medan han läser lite. Vi äter lunch tillsammans, och han får välja om han vill leka ute, inne, eller läsa.

Vid 13.20 ska han vara tillbaka i skolan igen.

När jag hämtat M efter skolan går vi hem igen. De gör sina läxor, som tar mellan 20-60min att göra. Efter det får de leka, och ibland får de se på TV. Någon av dem brukar alltid ha fotboll, så efter läxorna är det fotboll för en av dem, medan den andra är hemma. Jag lagar mat som vi äter runt 20.00, och efter maten går de och lägger sig.

Kort och gott, är det en dag då jag jobbar. Jobbar jag inte så är det såklart inte jag som gör allt det här.

Idag till middag blir det hamburgare med bröd och pommes, yoghurt till efterrätt. Fram till middagen får de kolla på en film, och hinner de inte klart få de se klart den efter middagen. Pappa L jobbar till sent, och kommer hem först vid 10-tiden, så jag håller fortet tills dess. Pojkarna är väldigt duktiga vid sängdags, det enda är att de gärna läser längre än vad de får göra, så man får säga till dem flera gånger ibland.

Så för de nyfikna, tada!

No comments:

Post a Comment