Thursday, September 12, 2013

Paris est fantastique....

...mais la langue est très difficile.

Jag tänkte att det var dags att uppdatera om vad jag har för mig. Hade tänkt att göra det redan i Söndags, men det blev inte av. Därför har jag lite mer att berätta.

I lördags var det picknick med aupairs från hela världen, det var en salig blandning av nationaliteter och språk, men de allra flesta härstammade från Tyskland. Först satte jag mig i en grupp med bara Tyskar, men eftersom de talade endast tyska, flyttade jag mig vidare. När vi var tvungna att separera oss lite för att en parkvakt sagt åt oss, hamnade jag i en grupp med tjejer från 17-26 år gamla, från USA, Tyskland, England, och Kanada. Vi pratade mycket, mest om musik.

Efteråt gick jag och två av tjejerna runt en stund, försökte hitta något lite billigare att äta, men hamnade i ett rätt "posh" distrikt. Tillslut köpte vi en slags fruktsallad på en supermarket, och satt utanför för att äta den.

Från picknicken, innan det mulnade


Resten av tiden har jag passat barnen, som för det mesta varit väldigt snälla. Men de är trots allt barn, så it's not always smooth sailing. Men de är väldigt snälla, och glada.

Igår, onsdag, åkte jag in till Paris igen för att träffa ett par tjejer. Jag behövde köpa ett par mjukisbyxor, eftersom mina försvunnit någonstans, eller så fick jag inte med mig dem alls efter "slutgallringen". Efter ett par tips tänkte jag ta mig till Les Halles (som jag fått förklarat för mig att det uttalas "Lee aall"). Det ligger väldigt nära där jag tog bilden på fontänen i första inlägget. Pga ombyggnationer hittade jag inte ingången, och begav mig till Rue de Rivoli istället, där flertalet affärer finns.

Jag tittade in på Starbucks av ren nyfikenhet, och förhoppning att de skulle ha något gott att äta. Men en macka kostade 6-7 euro, och nog att mackorna kan vara väldigt goda, men jag betalar inte så mycket för en förpacketerad macka. De hade en tårta som såg för god ut, dock...

Med ett par timmar att slå kål på gick jag runt på broarna. Gick över Pont Neuf, och Pont des Arts, tittade på alla lås som hängde, och gick nere vid Seine, där det verkar som det är en "fristad" för alla löpare, trots kullerstenarna.



En ego-bild för att kolla hur mycket av min
sminkning som förstörts. Rätt mycket...


Jag träffade upp ett par tjejer vid 2-tiden, och vi gick till Notre Dame tillsammans. Notre Dame är liknande, men ändå väldigt olikt, Sacre Coeur. Båda katolska kyrkor med ett bra par hundra år på nacken, och liknande "design" inne i kyrkan. Men Sacre Coeur är ljus, medan Notre Dame är lite mörkare. Vackert, måste jag säga.

På grund av det halv taskiga vädret som ständigt hotade med regn (som aldrig kom, egentligen), letade vi inte reda på var man kan gå upp och kolla på utsikten. Vi trodde inte vi skulle få se så mycket ändå. Därför gick vi bort till ön inte så långt bort, Île Saint-Louise, där ett litet café som serverade te fanns. Jag var den enda som beställde te! En av tjejerna beställde in en kopp varm choklad, vilket var varm rinnande choklad, inte något spår av mjölk verkade det vara. Fick smaka en liten sked, och det var en väldigt rik smak. Tror du att du förstår hur rik den var, så är det lite mer än så.

Tjejerna var vid den tiden tvungna att åka tillbaka hem, då de skulle ta hand om barnen på kvällen. Eftersom jag inte ville hem riktigt ännu så lyckades jag få tag på en av tjejerna som inte lyckats komma in tidigare, och vi möttes upp vid Les Halles. Vi gick runt i Paris, kollade in i en bakaffären, där vi upptäckte att vi blivit rätt hungriga. Vi letade efter en restaurang, men hittade mest barer där vi var, så vi fortsatte vidare. Efter ett par "kanske" hittade vi en restaurang där man fick huvudrätt + efterrätt för 15€, så det körde vi på. Köket hade precis öppnat, för till skillnad från Sverige så är middagsdags inte fören 8 eller 9 tiden.

Jag tog êntrecot med bearnaise sås och pommes, och hon jag åt med tog något som kallades för flank, med pommes och någon sås som jag inte kommer ihåg vad det var. Till efterrätt tog jag en choklad tårtbit, och hon något med marräng på toppen.






Denna bild förklarar varför efterätt var en EXCELLENT idé!!







Efter maten gick vi vidare, mot Eiffel tornet. Vi gick ned mot Louvre, och sedan gick vi nere vid Seine, innan vi gick upp bland husen för att ta en lite snabbare väg dit. Vi kom fram precis vid foten av Eiffel tornet, som var upplyst när mörkret hade lagt sig.

Men då hade klockan hunnit bli mycket, nästan 9, så vi sa hejdå, och jag tog mig hemåt med sista bussen.



Idag är jag mör i kroppen

Imorgon ska jag (kanske) in till Paris igen för att göra ett test på skolan jag ska läsa franska på, och lördag kommer en tjej över hit för att se på film!

No comments:

Post a Comment