Tuesday, September 3, 2013

Montmartre och värmen

Idag mötte jag upp med ett par aupairs för att gå runt i Montmartre.

Dagen började redan vid 7-tiden, när jag gick upp för att göra mig i ordning. Ovissheten om dagens temperatur fick mig att lita på yr och smhi över min iphones väderapp. Det var ett misstag. Jeans och en tjockare kofta över en tunt vitt linne (som jag råkade spilla på, och då behövde ha på mig koftan), innebar att det var alldeles för varmt. Ca 27 grader blev det!

Jag gick till stationen i grannkommunen, det tar ca 30min att gå (2,5km), dagtid. Jag gick 45min innan tåget skulle gå för att jag behövde köpa kuponger, men inte hade jag kortet på mig!! Som tur var hade jag fått lite euro innan jag åkte till Paris av min pappa, så jag fick använda mig av dem.

Resan gick bra, men jag var väldigt nervös för att det ena eller det andra skulle gå tokigt, men jag var framme en kvart tidigt! Först av alla.

Vi möttes vid Pigalle, Metro, och gick därifrån upp mot Montmartre. För att förklara vägen dit säger jag såhär: när du tror att du gått så långt upp då kan gå, så är det fortfarande en bra bit kvar. Trappor, trappor. Trappor. Otränade klena jag (visst ska det bli ändring på det!), var helt slut.

Jag och de två svenska tjejerna köpte crêpes, jag med banan och nutella (jordgubbar hade varit mycket godare, men det fanns inte på menyn). Det var detta jag spillde på mitt VITA linne.  Vi åt dem på trappan utanför Sacré Coeur, med en otrolig utsikt över Paris.

Såklart gick vi in i Sacré Coeur. Stort, vackert. Under tiden vi var där inne hölls en gudstjänst, där jag tror att en nunna sjöng.

Efter det tog vi Gud till synd, och promenerade fem-tio minuter till Moulin Rouge, som ligger i ett kvarter där varenda affär säljer något som har med sex att göra. Självaste Moulin Rouge verkar vara det enda smakfulla där, förutom de utspridda snabbmatsköpen här och där. Måttligt imponerad, hade väntat mig något mer att se på förutom en röd vindkvarn ovanför entrén.

Och som ni kanske kunde gissa, bilder:

Halvvägs upp till Montmartre, utsikt.


Ett torg vid Montmartre, Place du Tertre med restauranger,
 och stånd med målare.






En typisk byggnad i Paris, med två män stående i fönstret.
Den ene manen hade just slutat röka sin cigarette.

Att arbeta på i år: bli bättre på att fotografera! (alltså, kvalité, inte kvantitet)

No comments:

Post a Comment