Thursday, August 29, 2013

De första dagarna

Mamma, pappa och min syster Victoria lämnade mig på Arlanda flygplats i måndags. Det hade ännu inte riktigt slagit mig att jag skulle åka iväg, och det har nog inte slagit mig ännu heller... att jag ska vara här tills Juli. Det var tänkt att vi skulle ta en bild där, men mitt i det kaos som uppstår så glömdes det bort. Jag skulle också hinna äta, och köpa godis till pojkarna där inne.

För att det här inlägget inte ska bli för långt, lämnar jag det så.

Flyget var långtråkigt. Jag hade fönsterplats däremot, så det hjälpte lite. Mannen bredvid mig stank av svett, och längre bak i planet gallskrek en olycklig bebis större delen av resan, men det blev efter ett tag ett med bullret från flyget.

När jag landade på Orly var himlen underbart vacker. Blodröd och orangeskiftande blev silhuetten av Paris borta i horisonten magisk. Då önskade jag att jag hade möjlighet att ta ett foto, men jag är en av de människor som faktiskt respekterar flygreglerna! Som man bör.

Väl framme tog det inte lång tid innan jag hittade mamma A, och barnen Y och M. Däremot tog det väldigt länge att få sitt bagage, då någon hade glömt en väska, och då fick vi utrymma bagageuthämtningshallen (kommer inte på vad det heter) medan de skulle spränga upp väskan. Lite dramatik som start på min Parisupplevelse var rätt kul, på sätt och vis. M var lite orolig däremot att det faktiskt var en bomb.

Y och M var ivriga att visa mig mitt rum när vi kom till huset, i en förort till Paris. Jag fick blunda medan de tände lampor och allt. Rummet är väldigt fint och fräscht, sängen är mycket större än den jag har hemma. Stor nog för två personer.

På Tisdagen fick jag se runt i området, och vi åkte iväg för att handla. M och Y visade några av deras leksaker, och visade de tricks de kunde göra. På Onsdagen åkte jag, A och M in till Paris. Vi gick av vid Notre Dame, och gick upp mot 1st arr, där mycket av det "turistiga" finns. Det var väldigt fint där, och jag tror jag kommer att vilja vara kring där en hel del.

Efter det åkte vi bort mot 6e arr, och gick igenom Jardin du Luxembourg. M cyklade i någon slags lådbil. Sedan åkte vi tillbaka ut mot oss.

Första intrycket av Paris är att det är en underbart vacker stad, och jag önskar att jag faktiskt bodde INNE i Paris, men det här blir bra det med!!

Idag, torsdag, tog jag hand om pojkarna på egen hand för första gången. Det gick bra, men det är såklart lite svårt i början.

På måndag börjar skolan för dem, och då börjar allvaret...

Lite bilder som avslut:







No comments:

Post a Comment